Baten en lasten
Rekening | Begroting | Begroting | Raming | Raming | Raming | |
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Openbare orde en veiligheid | ||||||
Totaal baten | 21.191 | 7.049 | 3.276 | 3.360 | 3.360 | 3.360 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 5.029 | 4.180 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Opbrengsten derden | 16.077 | 2.869 | 2.876 | 2.960 | 2.960 | 2.960 |
Overige baten | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 144.917 | 154.616 | 155.325 | 151.629 | 147.786 | 147.592 |
Apparaatslasten | 67.103 | 67.630 | 66.982 | 65.816 | 64.020 | 63.968 |
Inhuur | 5.806 | 5.089 | 3.072 | 2.654 | 2.633 | 2.633 |
Overige apparaatslasten | 2.415 | 2.701 | 2.837 | 2.730 | 2.780 | 2.728 |
Personeel | 58.881 | 59.839 | 61.073 | 60.432 | 58.607 | 58.607 |
Interne Lasten | 4.515 | 13.953 | 12.706 | 11.205 | 11.160 | 11.086 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 18.744 | 20.455 | 18.299 | 16.797 | 16.753 | 16.678 |
Overige doorbelastingen | -14.229 | -6.502 | -5.592 | -5.592 | -5.592 | -5.592 |
Programmalasten | 73.299 | 73.034 | 75.637 | 74.608 | 72.606 | 72.538 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 11.683 | 13.276 | 14.947 | 13.707 | 11.549 | 11.903 |
Kapitaallasten | 411 | 547 | 534 | 520 | 435 | 379 |
Overige programmalasten | 1.298 | 311 | 296 | 521 | 1.022 | 657 |
Sociale uitkeringen | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 59.902 | 58.900 | 59.860 | 59.860 | 59.599 | 59.599 |
Totaal saldo van baten en lasten voor vennootschapsbelasting | -123.725 | -147.568 | -152.049 | -148.269 | -144.427 | -144.232 |
Onttrekking aan reserves | 2.307 | 55 | 0 | 673 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Frictiekosten Veilig | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Wijkveiligheid gebieden | 307 | 55 | 0 | 673 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 55 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Wijkveiligheid gebieden | 55 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -121.363 | -147.513 | -152.049 | -147.596 | -144.427 | -144.232 |
Toelichting op de tabel
Baten
De baten bestaan uit opbrengsten van huisvuil- en andere bestuurlijke boetes, zoals boetes voor wildplassen, afval op straat gooien en hondenpoep. Daarnaast zijn er legesopbrengsten uit het verlenen van horeca- en evenementenvergunningen en een aantal subsidies van het rijk.
Lasten
De lasten voor het onderdeel Veiligheid bestaan uit bestrijding woonoverlast gemeentelijk cameratoezicht en werkzaamheden voor het programma Veilig Ondernemen, bevorderen Veiligheidsbeleving, stadsmariniers, terugdringen high impact crimes, bestrijden woninginbraken, beleid en uitgeven evenementen- en horecavergunningen, tegengaan ondermijnende criminaliteit en aanpak jeugdoverlast. Aan de RET wordt een subsidie verstrekt voor de inzet van OV surveillanten. De lasten voor Toezicht en handhaving bestaan grotendeels uit de personeelskosten van de stadswachten die verantwoordelijk zijn voor onder meer het wijkgerichte toezicht, naleving van drank- en horeca- en taxiwetgeving, de pandenaanpak voor bestrijding woonoverlast, het toezicht op de Maastunnel, het gemeentelijk cameratoezicht, beveiliging van gemeentelijke gebouwen en de brug- en sluiswachters.
Reserves
Er wordt in 2016 € 55 onttrokken aan het specifiek veiligheidsprogramma uit de reserve Wijkgericht werken, die ingevlochten is vanuit de voormalige deelgemeenten. De rest van de bestemmingsreserve Wijkveiligheid € 673 wordt onttrokken ten behoeve van het verbeteren van de veiligheid in de wijken. In de meeste wijken zijn de ontwikkelingen positief. Tegelijkertijd toont het wijkprofiel dat in sommige wijken de ontwikkelingen minder positief en zelfs in sommige wijken negatief zijn. In de meest kwetsbare wijken continueren wij de intensieve inzet in deze wijken. De wijken die onder het gemiddelde veiligheidsniveau van 100 scoren en gezakt zijn in de meting van 2016 krijgen extra aandacht. De verbeteringen worden in de loop van 2017 in co-creatie met de inwoners van de wijken voorbereid, waarna uitvoering in 2018 plaatsvindt. We richten ons hierbij onder andere op woonoverlast, overlastsituaties in de buitenruimte en overlast gevende personen. De wijken die op dit moment de meeste aandacht vragen zijn Pendrecht, Oude Noorden en Oud-Crooswijk.
Toelichting meerjarig verloop
De totale baten dalen in de periode 2015 tot 2017. Dit heeft twee oorzaken. Vanaf 2016 worden de opbrengsten uit fiscale naheffingen begroot bij het product Parkeren. Verder vervalt de vergoeding van het Havenbedrijf Rotterdam voor brug- en sluiswachters per 1 januari 2017 (dit is reeds in de begroting 2015 verwerkt). Hierdoor dalen respectievelijk de opbrengsten derden en bijdragen rijk- en medeoverheden. Vanaf 2017 is het meerjarig verloop van de baten stabiel.
De totale lasten laten ook een daling zien, voornamelijk door lagere concernbrede bedrijfsvoeringskosten die worden toegerekend aan dit programma. In 2017 is het budget eenmalig hoger als gevolg van uitvoering Plan Oost en financiering focusaanpak Bospolder-Tussendijken. Verder is er vanaf 2017 een verhoging van de subsidie aan de RET voor de OV surveillanten. Meerjarig daalt het budget vanwege de invulling van de bezuiniging op de organisatie en de afbouw van het budget voor Bospolder-Tussendijken.